در این قسمت، خانم دکتر ملانظری ضمن عرض خیرمقدم خدمت مهمانان ویژه این وبینار، از حضور این عزیزان در وبینارهای یکشنبههای معاونت آموزشی دانشگاه الزهرا تشکر کردند.
در ادامه وبینار، آقای دکتر محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت عتف صحبت کردند. ایشان ضمن آرزوی موفقیت برای دانشگاه الزهرا، فرمودند که در دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت عتف هدف از انجام چنین پژوهشهایی "پشتیبانی از تصمیمهای اتخاذ شده در حوزه آموزش عالی" است. بنابراین با نیت "دانش افزایی تصمیم یا تصمیمات مبتنی بر دانش" در ابتدا 18 طرح پیشنهادی از سوی دفتر فوق ارائه گردید که البته در مراحل بعدی به 30 عنوان طرح افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال یکی از طرح ها به "تاسیس مرکز یادگیری در دانشگاهها به عنوان محلی برای حل مشکلات یادگیری دانشجویان" اختصاص داشت.
در ارتباط با نظام بهسازی منابع انسانی دانشگاه با تاکید بر اعضای هیئت علمی طرح دیگری مطرح شد که خانم دکتر محسنی اجرای آن را بر عهده داشتند. این طرح بر مبنای دانشگاه جامع علمی و کاربردی در کشور انجام شده است که بالغ بر 800 برنامه در آن تولید شده و در حال بازتولید و افزایش است. نتایج این پژوهش در اختیار تمام دانشگاههای کشور قرار گرفته است.
ایشان شرح دادند که در خصوص استانداردسازی فضای آموزشی برای افزایش یادگیری نیز طرحی انجام شده و در اختیار حوزه مدیریت عمرانی قرار گرفته است. برد این طرحها فراتر از وزارت علوم بوده و نتایج حاصل از آنها نیز در اختیار سازمانهای مرتبط، به عنوان مثال مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و... قرار گرفت.
جناب آقای دکتر آهنچیان در خصوص ضمانت اجرایی برنامههای بهسازی در دانشگاهها فرمودند که با توجه به اینکه استاد/معلم (به خصوص عضو هیئت علمی) پایه و اساس یک نظام آموزشی شایسته است، بدون اساتید خوب نمیتوان به نتایج خوب و مطلوب دست یافت. ضمنا دفتر برنامهریزی برای اجرایی کردن نتایج طرح خانم دکتر محسنی در دانشگاهها در تلاش است. در حال حاضر روشهای آموزشی اعضای هیئت علمی از روشهای کلاسیک به روشهای خودراهبری تغییر شکل پیدا کرده است.
در انتهای وبینار و در فرصتی که برای مباحثه برای حضار در نظر گرفته شد، آقای دکتر رحمانی، معاون مالی دانشگاه مطالبی را ایراد نمودند. از اهم این مطالب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. ضرورت انجام پژوهش برای تصمیمگیریهای مهم دانشگاه
2. ضرورت راهاندازی مرکز توسعه و توانمندسازی رهبران و مدیران دانشگاهی
3. ضرورت راهاندازی مرکز مشترک توسعه فردی
4. تدوین و بروزرسانی مقررات آموزشی
5. تاکید بر هدایت فرصتهای مطالعاتی در جهت ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت و جامعه